Commemorazione delle vittime bergamasche del coronavirus: le immagini

Dall'istituzione

Domenica 28 giugno Bergamo commemorerà le vittime dell’emergenza coronavirus, che ha colpito duramente la città e il territorio provinciale nei mesi scorsi: davanti al cimitero monumentale di Bergamo sarà eseguita la Messa di Requiem di Gaetano Donizetti, organizzata dal Comune di Bergamo e dalla Fondazione Teatro Donizetti, eseguita dall’orchestra e dal coro del Donizetti Opera Festival.

Sul podio dell’Orchestra e del Coro Donizetti Opera, il direttore musicale del Festival Riccardo Frizza insieme a un cast di interpreti di fama internazionale: Eleonora Buratto (soprano), Annalisa Stroppa (mezzosoprano), Piero Pretti (tenore), Alex Esposito (basso), Federico Benetti (basso); maestro del Coro Fabio Tartari.

Prima dell’esecuzione, il direttore artistico del festival Donizetti Opera Francesco Micheli leggerà l’Addio ai monti dai Promessi sposi di Alessandro Manzoni.
Il Presidente della Repubblica Sergio Mattarella assisterà alla commemorazione delle vittime bergamasche del coronavirus: il concerto sarà trasmesso in diretta, a partire dalle ore 20.35, su RaiUno.

I cittadini bergamaschi, impossibilitati ad assistere alla commemorazione per via delle vigenti regole sul contenimento del coronavirus, saranno esclusivamente rappresentati dai 243 sindaci della provincia, invitati all’iniziativa.

Per motivi di sicurezza, non saranno previste aree dedicate alla stampa e ai fotografi in occasione della commemorazione e, pertanto, non sono previste procedure d’accredito. L’ingresso ai giornalisti non sarà quindi consentito nell’area delimitata per la commemorazione.

La RAI potrà concedere il segnale audio-video alle emittenti che ne faranno richiesta a raiquirinale@rai.it. Fotografie e immagini della commemorazione saranno disponibili qui: http://tiny.cc/nnnbrz

---------------------------------------------------------------------------------------------

RAI1 (and Rai Play online) will broadcast Gaetano Donizetti’s Messa da Requiem performed live in the presence of the President of the Republic Sergio Mattarella and of the 243 mayors of the Province of Bergamo, an event that has been organised by the Municipality of Bergamo in collaboration with the Fondazione Teatro Donizetti and that will take place on Sunday 28th June at 8.30 p.m., on the forecourt of the Cemetery of Bergamo, to commemorate the victims of the pandemic.

The musical director of the Donizetti Opera Festival, Riccardo Frizza, will be on the podium of the Donizetti Opera Orchestra and Chorus together with a cast of internationally renowned performers: Eleonora Buratto (soprano), Annalisa Stroppa (mezzosoprano), Piero Pretti (tenor), Alex Esposito (bass), Federico Benetti (bass); Chorus master Fabio Tartari.

Before the performance, the artistic director of the Donizetti Opera festival Francesco Micheli will read the “Addio ai monti”, a passage taken from I promessi sposi, the most important and well-known work by Alessandro Manzoni (1785 – 1873), the father of modern Italian literature.

For safety reasons, there will be no areas dedicated to the press and photographers at the commemoration and, therefore, there are no accreditation procedures. Journalists will accordingly not be allowed to enter the area designated for the commemoration.

RAI will grant the audio-video signal to broadcasters who request it to raiquirinale@rai.it. Photos and pictures of the commemoration will be available here: http://tiny.cc/nnnbrz.

The Requiem Mass was composed by Gaetano Donizetti in 1835 for the death of Vincenzo Bellini and was performed for the first time in the Basilica of Santa Maria Maggiore on April 28th, 1870, after the death of the composer from Bergamo. It was later performed in 2017, on the occasion of Donizetti’s 220th dies natalis (29th November 1797) in the Basilica where the remains of the composer and his master, Giovanni Simone Mayr, rest.

“Early in October 1835,” wrote LivioAragona and Federico Fornoni in one of the Foundation’s Quaderni, “news came of Bellini’s premature death in Puteaux, near Paris, on September 23rd. Donizetti was presumably grieved. His first reaction resulted into the composition of Lamento per la morte di Bellini, with verses by Andrea Maffei, for voice and piano, commissioned by the Ricordi publishing house. Donizetti accepted with his usual impetus: ‘I have a lot of work to do, but a demonstration of friendship for Bellini comes first’. However, Donizetti gave proof of his sincere dismay and his usual generous friendshipwith a much greater work, the Requiem Mass. He began to compose it in October1835 and did not complete it, asthe “Sanctus”, the “Benedictus” and the “Agnus Dei” are missing:

The reasons why Donizetti was unable to complete the work and direct it where it was probably planned, i.e. at the Conservatory of Naples, are connected to the project to perform Maria Stuarda at La Scala. [...] Albeit unfinished in its liturgical structure, the Requiemshines forth as a fascinating and refined fusion of the sacred and theatrical styles; furthermore, ittestifies to Donizetti’s ever-present knowledge of Mayr’s compositions for Santa Maria Maggiore and to the liturgical-musical tradition of the early nineteenth century”.

www.gaetanodonizetti.org / info@fondazioneteatrodonizetti.org

Ultimo aggiornamento: 29/06/2020 12:03.45